PAGE  
27
www.KozgazWarez.hu


VI. ELŐADÁS



2004-10-28

                     Kováts Ildikó

Az Amerika Hangja és a Szabad Európa Rádió

Kapcsolódó témák: 
· II. vh. után a kormányzatok által indított nemzetközi műsorszórás; 
· Amerikai média; 
· propaganda, meggyőzés, reklám

Amerika Hangja. 
Létrehozatal körülményei:
1939. felvetették Rooseveltnek az ötletet: a rádió felhasználása agitációs propaganda célokra (mások már megtették) → Okok:

· Az amerikai sztorit, véleményt is el kell mondani (más interpretációk)
· Saját maga határozza meg azt a képet, amit a világról akar nyújtani magáról. 
· Később előkerülő harmadik ok: az amerikai értékeknek meg kell nyerni a világot; meggyőzni a szíveket és az agyakat (winning the hearts and minds) – megerősítés.
Később hoznak egy törvényt is (láncolat).

Ekkor (1939-ben) még semmi nem történt.

Az első ország, ami nemzetközi műsorszórást indított: Hollandia – gyarmattartó birodalom.
Legkorábbi műsorszórók:
1927. holland rádió

1930. Szovjetunió – nemzetközi propaganda; 50 nyelven sugárzott műsorokat

1932. UK és Olaszország

1933. Franciaország és a náci Németország (Ausztria ellenes műsorok; majd Latin-Amerikába is); Japán a Távol-Keletre megindította adásait

Ezek már elgondolkodtatták az amerikaiakat. Eddig nem akartak szerepet vállalni; okai: izoláció; belső ellenállás (magánkézen voltak a rádiók).
A 40-es évekig nem volt kidolgozott politikájuk. 1941-ben Roosevelt megalapította a Foreign Information Service-t (első kormányzati rádió létrehozása). Először magánrádiókat béreltek, és azokon kezdtek el sugározni: Latin-Amerikába; Európába (ide csak az angolok segítségével tudtak). Közvetlen kiváltó ok: Németország hadüzenete és Japán agressziója.

A műsorszórás 1941-ben San Francisco -ból Ázsiába indult meg először, majd 1942. februárjától Európába. → Voice of America
Cél: igazság terjesztése

1942. június: a háborúra való tekintettel létrehozták az Office of War Information –t → ide kerültek a Voice of America műsorai; rövidesen 27 nyelven sugároztak.

II. vh. után: csökkent az érdeklődés. Az értelmiségiek viszont szorgalmazták, hogy tartsák fenn a műsorszórást (az USA-ról kialakított kép érdekében).
1945. dec. szervezeti átalakítás: Külügyminisztériumhoz (State Department) rendelték → ellenőrzés; költségvetés (stabilizálódás)

1948. hidegháború kezdete – Mi legyen a további szerepe?

→ Aktív fegyver legyen a SZU ellen. (Propagandafegyver)
MacCarthy-éra – nem eléggé támadják a kommunizmust; vizsgálatok → válságos időszak

1953. el kell venni a KM-től

Létrehozták a USIA (United States Information Agency) szervezetét – önállóság hangsúlyozása a kormányzattól. Bővebb tevékenység: kulturális cserék; ösztöndíjak (inkább public diplomacy)

1956. Magyarország és a szuezi válság hatásai
1959-től speciális (leegyszerűsített, lelassított) angol nyelv sugárzása (40-53 országban)
1994-től televíziós sugárzás; később Internet is. Bevonták a privát tőkét is. Átfogó törvény:
International Broadcasting Act – újabb szervezeti változást jelentett

Problémák:

· A kormányzatnak nem lehet saját médiája, saját újságja (sajtó függetlensége)
· Ha mégis van, ezeknek semmi közük nem lehet a hazai műsorszóráshoz; nem sugározhattak otthon propaganda-műsorokat. Internet → nem lehetett betartani. A nemzetiségi rádióadók szívesen vették volna, ha az Amerika Hangja (Szabad Európa; Szabad Ázsia) műsorait, információit a diaszpórához is eljuttathatták volna.
Szabad Európa Rádió
Truman nevéhez kötődik – propaganda célokra felhasználás; a propaganda az egyik leghatalmasabb fegyver, az emberek nem ismerik a tényeket, ezért minden eszközt be kell vetni, hogy más népekhez is eljusson az igazság.
Cél: a szovjet rendszer legyőzése; ehhez megnyerni a Kelet-Európából emigráltakat (választásoknál megnyerni őket) – elhangzottak felelőtlennek tűnhető ígéretek; nem volt soha benne direkt felszólítás .
Első lépés: rádiófigyelő szolgálat – problémákról tájékozódás; információhoz jussanak a Vasfüggöny mögül. Létrehozták a crusade for freedom (magánalapítvány) szervezetét → beletették a CIA költségvetésébe, és ezzel hozzá is kapcsolták. Ok: kiemelt fontosság + ha a Kongresszushoz került volna, az napi politikai vitát jelentett volna.
Célok:

· Harc a kommunista rendszer ellen

· A nyugati szabad társadalmak értékeinek bemutatása (kedvező kép)

· Szabadság és emberiség értékeinek propagálása

· Magyar nép felkészítése az esetleges változásokra

1950. Washingtonból Münchenbe áttelepítették (más államok nem vállalták a politikai kockázatot) – fasiszta központ volt; ezzel összekapcsolás, támadások lehetőségét megteremtették.
Emigrációnak hangot adjanak – nem volt monolitikus az emigráció (több hullámban); összekeveredtek → széles támadási felület (de voltak kritériumai az alkalmazásnak)

Hatásai Magyarországra: nagy jelentősséget tulajdonítottak annak, hogy az ellenzéki, és alternatív információk megjelenhettek → eltúlzottak voltak. Probléma: először, hogy nem volt információjuk, aztán, hogy nem voltak megfelelő visszacsatolási lehetőségek.
1964. megszűnt a SZER zavarása + magyar sajtó fokozatos liberalizálása → csökkent a súlya (korábban csak itt voltak szórakoztató műsorok, pl. Teenager Party). Kisebb volt a hallgatottsága, mint gondolták.
Sokáig megőrizte a vad, uszító hangnemet, ami a 70-es években már nem volt jellemző a magyar rádióra (objektívebb lehetett volna). Hírek – közvélemény-kutatások: minimális különbség, az is főleg a belpolitikában volt.
Rendszerváltás után: az elsők között volt a magyar adás, amit megszüntettek. 
Antall hangsúlyozta a szerepét, de nem kapott frekvenciát, amikor kértek (liberális irányultság miatt).
Sorban a többi műsort is megszüntették. Münchenből Prágába települt át (Havel meghívta): Irakba és Iránba sugárzás. Ma: volt-SZU államaiba; Afrikába; Ázsiába.
